divendres, 28 de novembre del 2008

Article de David Fernàndez

L'orgull de pensar
David Fernàndez

Començant pel començament, a Xavi cal agrair-li, només d’entrada, que a través de vint-i-dos comptes esdevingui de sobte una Hannah Arendt del sud dels nostres suds. Amb l’orgull de pensar d’ella i el convit a pensar-nos a totes; de furetejar en la insondable condició humana, capaç de l’horror i el sublim; de remoure les venes obertes de l’aldea global. De reivindicar que encara la vida –al shanty town, a la banliueu, a la selva colombiana o al centre d’internament de la Zona Franca de Barcelona- segueix sent un virus de tendra propagació entre tanta mort orgànica, real i sistèmica. Quotidiana.

En el misteri del món de les llàgrimes, d’un paradís que mai vam conèixer, Xavi burxa l’esperança allà on més cal: en la crueltat dels suburbis del món, en el buit del desert del real de les joventuts dels cinc continents. Amb ‘La Haine’ per senyera i com a referent generacional compartit, cada conte certifica un compte cartesià: que allò important mai no és la caiguda sinó l’aterratge. Perquè és la permanent capacitat humana de pensar i somniar, llavor de totes les utopies llaurades i totes les desobediències fèrtils que en la història són i han estat, on s’arrelen les històries hiperrealistes d’en Xavi. La història real d’un paradís arran de terra on cal tornar-se a aixecar un i mil cops malgrat les males caigudes i els dolorosos aterratges en caiguda lliure. És com el llibre recupera, des de la cruesa d’un món embogit, l’esperança de tornar-se a posar dempeus, tot aprehenent la vida dels avis i àvies, que ens han llaurat tanta vida i lluita i han recarregat la motxilla i la consciència d’en Xavi de memòries inesborrables i rebel·lies pendents.

Si l’escala fosca del desig no té barana, la prosa de Xavi albira, amb Mahmud Darwix, el poeta dels poetes palestins, allò que es cova en les escletxes clandestines d’un sistema d’exclusió: “tenim allò que no us agrada: el futur”. Vaig llegir el llibre d’un sol cop. Viatjant, atrapat per les històries calculadament enxarxades de la glocalització, abduït per les cròniques d’un paradís que ja és infern. Al girar la darrera pàgina, entre els Plas! reiterats d’un zapping televisiu que colpejaven la farsa televisada d’una realitat només virtual, i quasi espontàniament, una dita del Marx més filosòfic i humanista em va donar la clau de volta per definir la galerada del llibre entremans: “a la història, com a la natura, la podridura és el laboratori de la vida”.

Per la mateixa podridura dels carrers del món on els personatges d’en Xavi –Pibe, Omar- han esdevingut reals al meu cervell. Desvetllant-nos dels maleïts silencis de sempre, dels imperdonables oblits quotidians, Xavi aprofita un conte de contes que no és de fades per recordar-nos que la fragilitat dels somnis depèn del conreu quotidià. Que amb Ovidi, tot comença en un mateix. I és aleshores quan crec que Xavi la clava a la consciència. Superant el dèficit d’allò que no ens van explicar mai a l’escola: que la vida anava de veres i molt seriosament. Massa seriosament com per bandejar-la i menystenir-la. I no celebrar-la. Com a miracle quotidià encara entre tanta podridura. Com a únic paradís, on la vida mateixa ja és, ella mateixa, la utopia més necessària.

David Fernàndez és escriptor i periodista, autor del llibre 'Cròniques del 6' i col·laborador del setmanari Directa i Vilaweb.

dimecres, 26 de novembre del 2008

Article a la Cartelera Levante-Emv



dimarts, 25 de novembre del 2008

Una gentada a la presentació de Barcelona

Una gentada va acudir a la presentació de Barcelona d'Històries del Paradís. En l'acte hi intervingué Isabel-Clara Simó, qui destacà l'originalitat i qualitat de l'obra; Feliu Ventura, que parlà sobre les influències del llibre i l'autor; Robert Fernàndez, que ens explicà el procés de creació del llibre des de l'òptica d'un membre d'Obrint Pas i Josep Gregori, editor de Bromera.

200 persones omplen l'Auditori de Benlloch

La primera presentació d'Històries del Paradís fou tot un èxit. Unes dues-centes persones ompliren l'Auditori de Benlloch en la presentació organitzada per l'Ajuntament d'aquest poble de la Plana Alta.

dilluns, 24 de novembre del 2008

Reportatge al Telenotícies de Tv3

Flaixos

















"Estic amagat dins d’un armari. Sent la gent cridar. Són crits confusos, borrosos. Els escolte però no els distingisc. No sé què diuen. Estic molt nerviós. Tremole. Les cames em fan figa. Tinc ganes de plorar. Déu meu, què faig? No ho sé. Aquest lloc no és massa segur. Serà millor que em moga, que marxe, que intente eixir fora. Encara tinc la imatge de la sang i els crits i tots fugint i el cos de la senyoreta Mälkki estés a terra... Déu meu, per què? "

"..i la cançó que creix i proclama desafiant “serem lliures” “algun dia serem lliures” i la guitarra que martelleja acords insistents i repetitius com la percussió que ara combina congues i caixes i esquelles i plats de totes les mides i tornen els vents que disparen aquella frase potent i directa que trenca els cossos i fa alçar els turmells de l’Nkrumah que balla enmig la rauxa de la pista on els sentiments són malucs que es deixen endur per la passió..."

"L'Antonio la besa i l’envolta amb el braç. Fa pudor de tabac. Li pessiga amb força la galta i li declara el seu amor. També fa pudor d’alcohol. Caminen cap a casa. Les vivendes socials s’enfilen al cel escanyades per una teranyina d’autovies. Ella prepara el bullit i para taula. La tele és l’única que parla. Al llit, l’Olvido no es mou. Ell fa tanta força com pot. Ella calla i reprimeix el dolor que li cou les entranyes."

"De cop i volta una explosió. Un helicòpter ha llançat una d'aquelles bombes incendiàries. Fum. Molt de fum. I flames. Torna la confusió, els crits, les corredisses. I el pànic. He de marxar, és massa perillós. Els meus es retiren en desbandada. La batalla s'ha acabat. La guerra fa segles que dura. Però es resoldrà aviat. Espere."

dilluns, 17 de novembre del 2008

Article a la revista Qué Leer

La popular revista d'àmbit estatal Qué Leer, també es fa ressó de la publicació d'Històries del Paradís' i destaca la qualitat de l'obra del debutant Xavi Sarrià.



(cliqueu sobre la imatge per fer-la més gran)

dijous, 13 de novembre del 2008

Ressenya al diari Avui


SUPLEMENT CULTURA
Benvinguts al Paradís
Joan Josep Isern

“Benvinguts al Paradís” és el nom del darrer disc dels valencians Obrint Pas (un disc, per cert, sobre el qual en alguna banda he escrit que al meu parer és el millor dels editats en català el 2007). I “Històries del Paradís” és el nom del primer llibre de ficció de Xavi Sarrià, el cantant del grup. Un paral·lelisme de títols no gens casual ja que entre les dues obres hi ha lligams ben evidents. De qualitat, per exemple, ja que no tinc gaires dubtes a considerar que la vintena de relats breus que ens presenta Sarrià són una de les sorpreses literàries més agradables d’aquest 2008 que aviat tancarà portes.

En el pla argumental aquestes històries concises i intenses estan relligades per un fil unitari: la cerca del paradís i la impossibilitat de trobar-lo. El món que ens exposa Xavi Sarrià està habitat per dos tipus de personatges: víctimes i botxins. De vegades amb els papers canviats o formant una escala creixent –víctimes que aspiren a esdevenir botxins- que no diu gaire de bo de la espècie que ocupa aquest planeta. També hi ha retrats de personatges o de situacions que, gràcies a l’exacta brevetat amb què se’ns descriuen, accentuen la seva expressivitat. Penso en “Orgull”, “Silenci”, “Calfred”, “Terror” o en “Oblit” (versió escrita de la cançó “Dakar” d’Obrint Pas).

Hi ha però històries secundàries que travessen els contes i els relliguen a l’estil d’alguns films de Jim Jarmusch: “Por”, “Desfici”, “Avorriment” i “Alliberament” són històries relacionades amb la neurosi, que passen simultàniament en diversos racons del món i que abasten des d’un assassí escolar en sèrie fins a una usuària compulsiva de la Wii.

Crec que ens equivocaríem, però, si a “Històries del Paradís” li enganxàvem l’etiqueta de llibre pessimista ja que m’ha semblar detectar-hi unes quantes escletxes per les quals l’autor dóna pas a l’esperança. Una esperança que en la majoria dels casos té a veure amb els infants, la veritable llavor del futur. “Suburbi”, “Coratge”, “Llàgrimes”, “Oasi” i sobretot “Esperança” apuntarien en aquesta direcció.

El que m’agrada de l’autor que hi ha darrere de totes aquestes històries és que sap controlar el material que té a les mans. Xavi Sarrià és conscient de la necessària harmonia que hi ha d’haver entre el desig de contar coses i els recursos que cal posar en joc per fer-ho. Hi aporta idees però no en fa ufana; sap que el lector les captarà. I, sobretot, té la virtut, molt difícil de trobar en un debutant, de saber quins són el moment i la manera idònies de tancar un relat. Dit altrament: “Històries del Paradís” és una esplèndida il·lustració del principi “menys és més”.

El llibre es clou amb “TV” el conte més extens del conjunt i l’únic que de manera explícita es desenvolupa en el País Valencià. Es tracta d’un al·lucinant passeig per la programació que es pot veure un dia qualsevol en els canals de televisió que arriben a les nostres cases. Una eloqüent invitació al desficaci quotidià. Benvinguts al Paradís.

Valoració: 4 sobre 5

dimecres, 12 de novembre del 2008

Article de Jordi Garrigós

L’empirisme de la realitat
Jordi Garrigós

Des que vaig començar a relatar amb paraules el sons i els poemes que escoltava des d’un reproductor, han estat moltes les vegades que m’he parat a escriure sobre Obrint Pas. Van encendre la flama, ens van ensenyar a no tenir por i ens van mostrar els camins de la rebel·lia des d’una guitarra i una dolçaina. Tot això ells ja ho saben. Per això parar-me a llegir el primer llibre d’en Xavi Sarrià és fer un exercici de memòria, personal i col·lectiva. Moments de records, de combat, de somriures i llàgrimes que ens han acompanyat tots aquests anys. Sense que ens n'adonem, ells han posat el color, la música de jornades de sentiments contradictòries, de petites victòries, de grans derrotes que ens transportaven de cop a la realitat, la que descriu en Xavi a la seva primera referència literària. El realisme que dona l’experiència de veure com el món gira com una roda que mai s’atura es la clau d’un llibre que ens recorda a moments i situacions familiars i alhora llunyanes pel cúmul de sentiments reflectits. Sarrià ha escrit com canta i escriu als mateixos que canta. Als qui pateixen, als desfavorits i als que lluiten per canviar l’status quo. A aquelles imatges que veiem a la premsa abans dels esports, les mateixes que passen pel telenotícies entremesclades amb notícies dels qui ens enganyen amb les seves bones paraules.

Vint-i-dues històries que malgrat les metàfores incloses per l’autor, ens traspassen el cor per la senzilla raó que són reals. Cruesa, violència i llenguatge directe, serà el que diran d’aquest llibre. És clar que l’afebliment ha d’arribar al comprovar que la realitat és la que és i que Sarrià ha descrit perfectament. Una de les coses que més s’ha de valorar d’aquest debut literari és la proximitat amb la que s’ha escrit. L’escriptor demostra que les voltes al món en furgoneta són vivències empíriques de tot el que ara veiem plasmat. Un empirisme militant, el d’en Xavi Sarrià, imprescindible per legitimar el que llegim a “Històries del Paradís”.

Perquè el que és realment important és no restar assegut, és lluitar, crear i construir. I amb llibres com aquests es lluita, es crea però sobretot es construeix. Jo d’escriure sobre literatura no en sé, però des de la humilitat d’aquestes línies només em queda recomanar aquest primer recull d’en Sarrià. Per fer-me llarga la nit i curtes les paraules, com un dia em va escriure després d’un text desolador a internet.

Jordi Garrigós és redactor de L'Accent i col·laborador de l'Enderrock

dimarts, 11 de novembre del 2008

Article d'Isabel-Clara Simó

DE FIL DE VINT
És diu Xavi Sarrià
Isabel-Clara Simó

De vegades trobes un grup musical que dius: aquest és el meu. A mi m'entusiasma Obrint Pas; i els de Verdcel (que a més són del meu poble, Alcoi). Però volia parlar d'Obrint Pas. Amb pocs elements, omplen l'escenari, t'inflamen el cor i et fan nedar en adrenalina. Les seves lletres solen ser polítiques i també poètiques. Són bons. El seu cantant és Xavi Sarrià. I ara publica un llibre de relats. Hom espera que un cantant escrigui poemes. Hi ha cantautors que són grans poetes, i els nostres clàssics moderns, com Raimon, Lluís Llach o el sempre plorat Ovidi, ho demostren amb escreix. Si es tracta d'un cantant de música pop esperes poemes tipus rap, i no m'ho mireu com un menyspreu: això és el que el lector espera a partir d'una imatge. Pensem a partir de les imatges que ens formem del món, i dels símbols amb què es representen, aquestes imatges. Per això qui domina, no la informació, sinó les imatges que es fixen en la informació, té el poder. En literatura, si ho analitzes, et fas un fart de riure, perquè en l'imaginari col·lectiu de qualsevol país apareixen com a grans escriptors autèntiques mediocritats. En català no tant, perquè no controlem els símbols (o no volem controlar-los). Ni tenim altaveus. Ni prestigi. Veges tu què hi farem. Doncs bé: ensopegues amb el text de Xavi Sarrià, el cantant d'Obrint Pas (que he tingut la sort de llegir abans de la seva publicació) i veus un escriptoràs que et serra la gola i et deixa sense alè. Parla de violència i d'ambigüitat moral, parla de paradoxes mortals, parla de culpabilitat, parla de la brutalitat de viure i la de morir. És un gran llibre de relats. El títol és un sarcasme afegit: Històries del paradís. En sentirem a parlar. Això espero.

Publicat a l'Avui

Article de Joan Josep Isern

TOTXANES, TOTXOS I MAONS
Històries del Paradís, un bon llibre
Joan Josep Isern

Avui fa vuit dies que vaig enviar al meu diari la crítica d'un llibre que figurarà en totes les llistes d'obres importants publicades el 2008, n'estic segur. Em refereixo a "Històries del paradís", un recull d'una vintena llarga de contes escrits per Xavi Sarrià, el cantant del grup Obrint Pas, editat des d'Alzira per la bona gent de Bromera. No entraré, doncs, ara en detalls i em remeto a l'article que apareixerà en el suplement de l'Avui del dissabte vinent o l'altre.

Vaig fer una primera lectura de les galerades d'aquest llibre fa unes setmanes i em va semblar una obra molt interessant. La segona lectura -que vaig fer quasi a continuació- em va atrapar per la maduresa narrativa d'aquells relats breus però contundents com un cop de puny. Una impressió no gens trivial si pensem que l'autor és un debutant en la literatura de ficció.

Abans d'ahir va arribar als quioscos la revista "Qué leer" de novembre amb la meva habitual crònica de dues pàgines sobre literatura catalana. Una crònica que en aquesta ocasió l'encapçalo amb el títol "Mira i Sarrià: un veterano y un debutante" ja que centro el meu comentari en dues novetats importants d'autors valencians que veuran la llum aquest novembre: les esmentades "Històries del paradís", de Xavi Sarrià, i "El professor d'història", de Joan Francesc Mira, editada per Proa.

Dos autors del País Valencià, d'edats i trajectòries molt diferents, amb llibres publicats per una editorial històrica del Principat i per una altra que ja ho comença a ser en el País Valencià. I, sobretot, el que és més important: dues obres d'alta qualitat que demostren que, parlant de literatura, no només tenim un magnífic present sinó que el futur que s'albira és d'allò més engrescador.

El meu consell és que no us les perdeu. Ni la del mestre Mira ni la del prometedor debutant Sarrià. Ja m'ho sabreu dir.

Publicat a Totxanes totxos i maons

Històries del Paradís: ja a les llibreries!

Ja és a les llibreries el primer llibre de Xavi Sarrià. El seu nom és 'Històries del Paradís' i compta amb vint-i-tants relats que se succeeixen simultàniament en diferents punts del planeta. Ací teniu el tex de la coberta:
"Un jove finlandès s’amaga dins d’un armari aterrit mentre un company de classe dispara a tort i a dret pels passadissos de l’institut. Una trapezista es balanceja sobre la corda que la separa de l’abisme. Una parella d’adolescents abandonen la infantesa entre les flames del suburbi on viuen. Una ambiciosa formiga farà el que siga per descendir en la jerarquia social del seu món. Un soldat d’elit nord-americà explica sense pudor a les càmeres com va arrasar un poblat iraquià per apressar un grup de presumptes terroristes. Dos germans africans desafien l’oceà a bord d’una barcassa que els ha de conduir al paradís.
Xavi Sarrià ens proposa, en la seua primera obra de ficció, un viatge pel nostre planeta a través d'un mosaic ple de vida on la realitat més crua s'entrellaça amb la fantasia més sorprenent. Un llibre escrit a base de flaixos que ens conviden a reflexionar sobre el món que vivim i construïm entre tots."